woensdag 28 oktober 2015

Halloweenheks

Vorige week maakten we deze mooie heks in ons hobbyclubje.



Het frame is van kippengaas. De hoed en sjaal van vilt. Het haar en de bezem van raffia. Het hoofdje moesten we zelf boetseren van zelfdrogende klei en na het drogen thuis verven.

Ik had vroeger al geboetseerd. Dus voor mij viel dat best mee, ook al was het een tijd geleden. Maar bij de meesten was het de eerste keer. De juf toonde alles mooi voor hoe ze het moesten doen en iedereen had een mooi heksenkopje. Alhoewel, mooi? Hoe lelijker een heks is hoe echter ze is. 




Het is de bedoeling dat we daar een theelichtje inzetten en laten branden. Maar denk dat we beter zo een nepkaarsje gebruiken. Alhoewel, zonder een lichtje is ze ook best mooi vind ik. 

Het was weer een leuke en gezellige avond. Mijn maatjes en ik kijken al uit naar de volgende les. Dan gaan we een kerstkrans maken van wattenschijfjes.

dinsdag 20 oktober 2015

Sumi na gashi



Sumi na gashi is Japans marmeren. Ontstaan in Japan, 13e, 14e eeuw. De Chinezen hebben het verbeterd en via Spanje kwam het Europa binnen. 

Dit is een uiterst secuur werkje. Het marmeren gebeurt met inkt op water. De kringen worden gevormd door een uitdrijfmiddel, vb: ossengal.

De inkt wordt gemaakt met een sumi stick in een suzuri. Maar tegenwoordig kan je dat ook kopen in flesjes. Klik zeker op de links om de afbeeldingen te zien van deze prachtige dingen. 

Er worden veel eisen gesteld aan de waterbakken en de samenstelling en temperatuur van het water. Verder heb je nog Japanse penselen of goede aquarelpenselen nodig. 

Het kan enkel op zeer dun papier. Japans papier (zeer duur). Maar kan ook op Chinees papier. Ander papier kan ook, maar het moet dus zeer dun zijn, met weinig verlijming en open van structuur. Vb: moerbei of dun aquarelpapier.

Het was leuk om te doen. En het is mij toch gelukt om enkele (naar mijn normen) redelijk mooie exemplaren te maken. 



De week nadien mochten we proberen met kleurinkten. Dat was pas echt uitproberen. Wetende dat je rustig moet ademhalen bij dit werkje, dat er niet tegen de tafel mag gestoten worden, dat je om de haverklap vers (op temperatatuur) water in je bakken moet doen. Dat het water in de bakken stil moet staan. Dat je voor elke kleur inkt een ander penseel moet gebruiken. Dat je een apart penseel nodig hebt voor de ossengal. Dat je een haar uit je hoofd moet trekken om met de haarwortel tekeningen te trekken in de inktcirkels... En toch is het bij iedereen gelukt. Was echt een uitdaging en weer iets dat ik kan en ken.











Hier in mijn Picasa album kunnen jullie al mijn velletjes gaan bekijken.

En nu denken jullie natuurlijk, wat kan je met die velletjes papier aanvangen? Wel, je kan ze gebruiken bij het maken van een boek(je). Als voorblad tussen de kaft en het boek(je), schutblad noemt zoiets. Ik zie al kleine boekjes van handgeschept papier voor mij in Japanse binding met zo een mooi tussenvelletje. 

dinsdag 13 oktober 2015

Herfst bloemschikken



Donderdag was het de eerste bloemschikles na de zomer. Ik keek er echt naar uit, want de herfst is altijd een dankbaar thema. Al die mooie kleuren, en je kan heel veel gerief zo in je tuin gaan plukken.


Enkel de rozen en de germinis komen uit de winkel. Het mos kreeg ik van mijn maatje. En de mooie rozebottels, die knipte ik hier om de hoek af van de struiken op de parking. Al de rest komt uit mijn tuin. 

De hypericum stond niet meer op zijn mooist, maar was best nog bruikbaar. En de donkere kleur was mooi bij de gele rozen. 




Het stuk is opgebouwd vanuit een stro- of isimokrans die we moesten bekleden met mos. 



We zijn nu al meer dan 10 jaar bezig met ongeveer hetzelfde groepje. Ondertussen hebben we ver alle technieken een beetje onder de knie en werken we vlot door. Na anderhalf uur dus al weer thuis met dit mooie herfststuk.


En dit keer kregen we huiswerk mee. Volgend stuk is al voor kerst. En we moeten tegen dan een isimoboog bekleden met witte abeel bladeren. Dat is iets waar heel wat tijd inkruipt. Maar heel mooi en decorafief. 

Ik maakte daar vroeger al ditdit en dit mee.

Mijn volgend berichtje zal weer gaan over de school waar ik momenteel les volg. Momenteel zijn we bezig met collagetechnieken, maar ik moet jullie eerst nog mijn mooie sumi na gashi werkjes laten zien. Hou mijn blog dus in de gaten ;-)

zondag 4 oktober 2015

Kleuren mengen

De cursus die ik volg is nu al een paar weken bezig. Ik begin mijn draai daar te vinden en de medecursisten beter te kennen. 

Het is een module van de cursus boekbinden en noemt "Bewerken boekbekleding". Er zullen veel technieken aan bod komen. Echt dingen waarvan ik al lang eens perfect wilde weten hoe het allemaal in zijn werk gaat. 

Heel veel soorten marmers komen aan bod. Collagetechnieken, batikken, chromekote, dripping en monoprint.

Alles wordt in een theorieles haarfijn uitgelegd. Daarna mogen we de techniek toepassen. Sommige technieken zullen zeer uitgebreid zijn en over meerdere weken verdeeld worden.

Dit is mijn eerste werkstuk. 



Nu zullen jullie denken: Wat is dat? Wel, dat ga ik jullie haarfijn uitleggen.

De eerste theorieles was kleurenstudie. Daar begin je met de primaire kleuren, de secundaire kleuren, het mengen enz.... Nu weet ik veel van kleurmengen. Heb dat nog allemaal geleerd in mijn schooltijd. Maar van gekleurd grijs had ik dus nog nooit gehoord. 

Iedereen weet, als je allerlei kleuren gewoon samengiet, daar kan je nooit een muur mee verven, want het resultaat is een vuile kakikleur. Dat noemt dus doodgrijs. Doe je bij dat doodgrijs wit, dan krijg je gekleurdgrijs. 



De opdracht was: Neem eenzelfde hoeveelheid verf van 2 van de 3 hoofdkleuren. Doe daar telkens een klein beetje bij van de andere kleur tot je dezelfde kleur bekomt. 

Ik nam blauw (cyaan) en rood (magenta). En dit zijn mijn strookjes voor mijn kleurenkaart. Ik had 40 stappen.














Maar als jullie goed kijken, zal je zien dat ik 2 foutjes maakte. Bij het rood, vergat ik nr. 8 en 36 te verven. Een stap terugkeren kan niet. Dus liet ik gewoon die 2 stappen ertussen uit. En geef nu toe, het verschil is telkens zo miniem dat het zeker niet opvalt.  

We mochten zelf de grootte van onze kaartjes bepalen. Sommige verfden een redelijk groot blad en maakten er dan een boekje van, maar dan met veel minder tussenstappen.

Ik zat met een waaier in mijn hoofd.... 

Ik knipte van mijn strookjes een soort driehoekjes en maakte er dit van.



Het was lang geleden dat ik nog met lat en passer zo nauwkeurig moeten werken had. Dat verleer je niet, maar toch zou ik gebuisd zijn als dit een examentekening was. Vraag mij niet hoe het komt, maar dit had ik over....




Deze oefening kan je dus ook toepassen met de 3 hoofdkleuren samen: cyaan, magenta en primair geel. Maar wij mochten gewoon bij de eindkleur (het kleur nr 40 waar het bij het bovenste en onderste strookje hetzelfde is), de 3e kleur (in mijn geval was dat primair geel) in eenzelfde hoeveelheid toevoegen. Dan krijg je doodgrijs. Daar dus wit bijdoen om gekleurdgrijs te krijgen. 

En met gekleurd grijs moesten we een kleurenpallet maken. Gelijk welke kleur je bij dat gekleurdgrijs doet, al deze verkregen kleuren passen altijd tezamen. En echt waar, ik ben overtuigd. Was een zeer terechte oefening. Als je met een kleurenpallet werkt die allemaal afgeleid zijn van hetzelfde gekleurdgrijs, krijg je altijd een heel mooi harmonieus geheel. Naar het schijnt werken alle grote schilders altijd met geleurdgrijs om hun kleurenpallet samen te stellen. Dat wist ik dus echt niet. 

Ik mengde naar hartenlust en verfde maar reepjes papier. Ik knipte er al deze mooie blokjes van.



En deze mozaïek is het resultaat. 



Volgens de juf kan ik dit inscannen, vergroten en laten afdrukken op kwaliteitspapier. Dan zou ik al een eerste vel hebben om een boek mee te bekleden.

Onze lerares is Margareta Lembregts. Juf Greet. Een heel vriendelijke lieve vrouw. Echt heel veel vak-, materiaal en achtergrondkennis heeft ze. Die ze boeiend naar ons overbrengt. 

Echt een cursus waar ik wekelijks naar uitkijk. De volgende les zal gaan over: Sumi na gashi.