maandag 9 juli 2012

Enkele velletjes

Hier de velletjes papier die ik zaterdag geschept heb.

Ik heb pulp gemaakt van witte broodzakken (alle tekst is er zorgvuldig uitgescheurd).
Eerst wat kleine velletjes om later kaarten van te maken. Deze mogen wat stevig zijn, dus veel pulp in het water doen om dikker papier te maken.
Na wat blanco velletjes ben ik begonnen met mijn voorraadje gedroogde bloemen. 
Na het koetsen kan je met de gedroogde bloemen een compositie maken. 
Om de bloemen te doen vasthechten aan het papier moet je ze eerst insmeren of onderdompelen in acrylhars die sterk verdunt is met water. Doe je dit niet, dan zullen ze na het drogen loskomen van het papier.
Veel maak je er daar niet van op een uurtje, want er kruipt daar behoorlijk wat werk in.







Hier al een paar voorbeeldjes. 
Deze linksonder zullen misschien nog in de prullenbak eindigen. Het zint mij niet dat de structuur van de kaart erboven of eronder, erdoor komt door het persen. 
De takken van de plantjes zijn namelijk te dik om dit te doen. Waarschijnlijk kan je dit vermijden door tussen ieder velletje een plank te steken bij het persen, maar ik heb er niet zo veel, dus... nog even kijken wat ik er ga of kan mee doen...

Heb ondertussen al wat velletjes gemaakt waar ik boekjes zal met maken of kaftjes met bekleden. 
Dit is zeer leuk en gaat ook vlugger. Je kan alle soorten strooisels aan de pulp toevoegen. Kleine bloemetjes, bladeren van bloemen, of groenten. Wel dan niet gedroogd en verbrijzelt of versnipperd.

Heb ook al mooie velletjes gemaakt met de bloemblaadjes van klaprozen (is dan wel weer veel werk). 

Ben nu bezig met A4 tjes, om later enveloppen van te maken. Dit mag dunner papier worden. Is mooi indien ze assorti zijn met de kaarten.

Zal dus veel materiaal hebben voor mijn volgend berichtje.

Nog 2 dagen loopt mijn Give Away
Op 11 juli even voor 24.00 uur zal ik de winnaars trekken!

18 opmerkingen:

  1. Wat een kunstwerken zeg, P.R.A.C.H.T.I.G
    lieve groet Jenneke
    http://creaties-jenneke.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooi gezicht alle velletjes aan de lijn! Die met de droogbloemen zijn heel apart,maar met klaprozenblaadjes lijkt me ook heel bijzonder. We krijgen ze zeker nog te zien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker!
      Vorige zomer maakte ik al onderstaand proefje. Maar met wit papier zal het waarschijnlijk veel mooier zijn.

      https://picasaweb.google.com/lh/photo/Y5eTKgvQEDWBicJjWiMf29MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

      Verwijderen
  3. Wat een bijzondere hobby! Leuk dat je zo uitgebreid verteld hoe het in zijn werk gaat. Leuk met al die natuurlijke materialen er in verwerkt, ik ben eigenlijk ook heel benieuwd naar die met klaprozenblaadjes.
    Heel mooi allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi! Ik heb het ook wel eens geprobeeerd, maar dat lukte steeds niet... Hie kan ik nog veel van leren!

    Groetjes Leonie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk om te doen maar wel bewerkelijk, maar het resultaat is prachtig,
    leuk dat je mee doet aan mijn give away,
    groetjes Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig, wat leu, mooi en spannend. Supr Jeanine! En ik vind die bladeren erin zo mooi verwerkt!! Top

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ziet dit er geweldig uit!!!
    Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig om te zien, echt heel bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel leuk, dat is nu eens een andere hobby si, mooi Jeanine!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke (nieuwe?) hobby en wat een prachtig resultaat! Heel mooi zoals je de bloemen er in verwerkt hebt, complimenten hoor!
    groetjes weer
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit is echt de moeite Jeanine, hoe prachtig die blaadjes en hoe leuk gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig, en te bedenken dat je dit maakte van broodzakken! Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat ontzettend leuk gedaan; ik ben nu al nieuwsgierig naar de inhoud van je volgende blog .

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Als ik met manlief meega naar een boekbindersbeurs dan zie ik wel eens iemand papierscheppen. Dat is nou een hobby waar ik lang naar kan kijken maar zelf doen...nee. Daarom vind het zo leuk om het bij anderen te zien.
    Overigens: wat is koetsen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Koetsen is de term voor het papier (geschepte pulp)over te brengen op een doekje. (Zie foto hieronder)

      https://picasaweb.google.com/lh/photo/L8JSkucj1RGnp9nArEOg5tMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

      Verwijderen
    2. Dank je! Weer wat geleerd.

      Verwijderen
  15. Wat mooi om zelf papier te scheppen, ziet er super uit!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor al de fijne berichtjes.

Groetjes,
Jeanine