zondag 17 augustus 2014

Zelfgeschept papier

Exact 14 dagen geleden, op een mooie zonnige zondag, schepte ik papier. Misschien was dit wel de laatste mooie zondag voor deze zomer, want vandaag is het vies, nat en koud.



Ik vertrok van witte broodzakken met wat grijze tekst op. Er stond ook een groot grijs logo op de zakken, maar dit heb ik eruit gescheurd om later grijs papier mee te maken. 











Na het in stukjes scheuren van ongeveer 500 gram papier en een nachtje weken, mag het even opgekookt worden. 















Na het afkoelen en eventueel nog een dag en/of nacht weken is het klaar om te mixen. 



Dit is een oude foto, want in de pulp die ik nu maakte zag je duidelijk de grijze stipjes van de tekst zitten. 



En dan kan ik eindelijk beginnen....


Het scheppen met de zeef.












Na het koetsen, het meeste water opdoppen met een spons.



Na het wegnemen van de zeef, is dit het resultaat. Dit is al een mooi velletje mooi nat papier. 


En zo maar verder... Doekje, velletje papier, doekje... Tot je een stapeltje hebt van ongeveer 2 à 3 cm. Dan even persen tussen de pers. Maar deze keer was het anders, want ik maakte A4-tjes en mijn persje is daar niet groot genoeg voor (ook dit is een oude foto).



En dan maar drogen.


Als het papier goed droog is trek je het van het doekje. En heb je een mooi stapeltje. De foto rechts is 's anderendaags. Nadat het stapeltje een nachtje onder de pers zat. Nu zijn alle bobbels eruit en heb je mooie platte velletjes papier. 













Dit is het eindresultaat. Mooi papier waar ik boekjes mee kan maken.




Nog een gezellige zondagavond voor iedereen. En voor morgen, een nieuwe prettige werkweek!


Groetjes,
Jeanine

11 opmerkingen:

  1. Wat een werk moet je verzetten voordat je een mooi vel papier hebt gemaakt. Ik blijf het boeiend vinden om te zien. Het is wel weer een stapel prachtig papier geworden!
    Ik hoop wel dat de zomer nog even weer terugkeert, want zoals het vandaag was, lijkt het meer op herfst dan hartje zomer....

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een klus, zeg, maar het resultaat is wel geweldig! En ik kan het weten :-) groetjes Jeanine!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dat is weer mooi papier geworden ,,,wat jammer dat het zo slecht weer is ..
    we kunnen hier nog lekker van het mooie weer genieten ,,,een fijne week
    heel veel groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi papier! Veel werk ervoor, maar dat heb je met alles.
    Hopelijk hebben we nog paar zonnige dagen, maar vrees ervoor.

    Groetjes
    Ellen




    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me een leuke klus, spannend wat het resultaat wordt.
    Hebt nu in ieder geval mooi papier gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw!! Mooi resultaat maar zoveel werk. Het lijkt mij wel fijn om eens te dien !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel professioneel! En wat staat het gezellig zo'n rij wapperende vellen aan de lijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het lijkt simpel, maar volgens mij is het dat niet. Ben benieuwd wat voor boekjes je gaat maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een hoop werk is dat toch. Maar wel erg mooi he dat hand geschepte papier. De zwarte stippen vind ik eigenlijk wel erg mooi in het papier...

    Lieve groet, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat een goed resultaat.. en wat kun je daar weer veel mee. Geeft vast een heleboel voldoening.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. I remember helping you make paper about this time last year Jeanine. It was very interesting and fun and sometimes not so easy getting it off the screen, ha, ha.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor al de fijne berichtjes.

Groetjes,
Jeanine