zondag 13 december 2015

Collages van kalkpapier

Zo druk, druk.... net zoals iedereen zeker?

Al mijn Kerstknutsels en -haaksels zijn nog lang niet af. Dus nog een berichtje over een lesje op school. 

Het gaat deze keer over collages met kalkpapier. Zoals de vorige collages moesten we de techniek van Florent Rousseau toepassen.

Dit is een klein werkje dat ik thuis maakte als voorproefje van gekocht kalkpapier. Daar kan ik in principe een klein boekje mee bekleden. 




En dan hier het "grote" werk.

Eerst een groot vel wit kalkpapier gekleurd. Dit gebeurt met alcohol waar pigmenten voor solventen zijn aan toegevoegd. We kregen enkel de primaire kleuren (mengtechnieken zitten nog vers in het geheugen....). 

En hier zien jullie alweer dat ik van felle kleurtjes houd. 



Van deze repen moeten nog kleine rechthoekjes gesneden worden. Ik koos ervoor om allemaal gelijke te snijden. Maar het kan natuurlijk ook met kleine en grote onder elkaar. Misschien iets voor later... Alhoewel... Ik vond het niet de leukste bezigheid en het resultaat valt mij echt tegen....

De drager (papier waar op geplakt wordt) moet zeker met tape vastgezet worden op de ondergrond. Want tijdens het plakken trekt en krult dat naar alle kanten. Vlug werken is de boodschap. Veel tijd voor te passen en te denken is er dus niet. Lijmen en plakken maar...



Natuurlijk krijg je daar geen volledig vel meer mee vol. Maar het was genoeg geweest voor mij. Zo een lelijk ding dat krult en blaast langs alle kanten... 

Gelukkig wist de juf wat we daar kunnen mee doen. Lichtjes natspuiten en tussen variovlies en bierviltjeskarton steken. En zo laten drogen onder de pers. 



Dit is mijn eindresultaat. Maar wild word ik er niet van. 

Maar niet getreurd. Weer een ervaring rijker. En ondertussen hebben we alweer nieuwe en mooie dingen gemaakt.

3 opmerkingen:

  1. Ik vind het er (als leek...) nog mooi uit zien ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook vind het resultaat helemaal niet zo gek! Vooral na drogen is het heel bruikbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hier ook druk ,druk .....ik vindt toch mooi geworden hoor ,
    maar die je zelf thuis gemaakt hebt vindt net iets mooier ..
    heel veel groetjes en een fijne week

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor al de fijne berichtjes.

Groetjes,
Jeanine