woensdag 30 november 2016

Ons Gents Pierke, in klei en in stof

Nog voor de zomer boetseerden we in ons hobbyclubje in Kolle Kasteel een Gents Pierke





Dat is een marionnet pop die in elk poppenspel in het Gentse de hoofdrol speelt. Ook hebben we in Gent Pierke Pierlala. Dat is een echt persoon (Luc De Bruyker) die zich verkleed in Pierke en vooral tijdens de alom bekende Gentse Feesten zijn ding doet. 

Ook tijdens de Gentse Feesten wordt er elk jaar een Klein Pierke gekozen. Dat is een wedstrijd voor kinderen. Het kindje dat het best een lied in het Gents kan voordragen wordt Klein Pierke voor een jaar. 

Als kind ging ik samen met mijn zussen en broer vaak naar poppentheater Magie. De stichter van dit poppentheater hield als kind zijn eerste popje vast bij mijn grootvader die toen poppenspeler was. Dat heb ik mijn grootmoeder dikwijls horen vertellen. 

Er bestaan nog altijd een paar poppen uit die tijd. Die liggen veilig opgeborgen op zolder bij mijn moeder. 

Tot daar wat cultuur en geschiedenis. 







En vorige maand maakten we weer een Pierke in Kolle Kasteel. 

Dit keer in stof. Een heel grappig trekpopje in een koker. 











































We maakten beide Pierkes naar aanleiding van dit gebeuren. Op de foto kan je ze beide zien. Onze juf kent al deze mensen en heeft zelf ook al heel wat Pierkes gemaakt voor zichzelf en voor anderen... Haar eigen collectie hebben we al mogen bewonderen. Ze heeft ze in alle formaten. Heel mooi zijn ze!






2 opmerkingen:

Bedankt voor al de fijne berichtjes.

Groetjes,
Jeanine