zondag 10 maart 2013

Geheel andere miniboekjes

Zoals beloofd, hier een paar boekjes in ander bindingen. Deze liggen allemaal klaar voor de Japanse binding.



Het is handig als je voor elk boekje de gepaste kleurtjes van papier, omslag, rug, en naaigaren samen zoekt. Voor de Japanse binding bestaan er verschillende varianten. 

Omdat het kleine boekjes zijn koos ik voor de zakbinding. Voor de bindingen met meer versiering is de rugzijde te kort. De steken zouden veel te dicht bij elkaar staan.













Bij deze boekjes is de rugzijde ietsje langer en koos ik voor de edelbinding. Dit is bijna hetzelfde dan de vorige. Enkel de hoeken zijn wat meer uitgewerkt.












Hier en hier maakte ik al boekjes met de hennepbladbinding. En er bestaan nog varianten.

De gaatjes worden met een fijn boortje door het hele boekblok geboord, en daarna genaaid.

Omdat ik bezig was met al mijn overschotjes papier eens te verwerken, heb ik ook deze hele kleine boekjes gemaakt. Maar ik vind ze heel goed geslaagd. Ze zijn mooi om eens iemand te verrassen met een klein cadeautje.

Deze binding is de twee katern zigzag. Zo een boekje leerde ik hier maken. Deze boekjes bestaan dus uit twee katernen. De gaatjes worden geprikt door de rug van de katernen en door de kaft. Ze worden in zigzag langs de rug genaaid.










Dit zonnige exemplaartje, daar heb ik al iemand blij mee gemaakt.


 En ik heb nog een ander stapeltje. Maar dat is dan weer voor een ander berichtje.

Voor iedereen een prettige werkweek! Voorzichtig morgen, want het zal weer glad zijn. 
Na een weekje lente met 17 graden, voorspellen ze dinsdag 10 cm sneeuw en vrieskou. We zullen dus maar nog eens de dikke sjaals en handschoenen bovenhalen...

17 opmerkingen:

  1. hallo jeanine,

    Ze zijn ook weeer leuk!!!

    Groetjes,
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer prachtige boekjes Jeanine! Zo'n zigzag is superleuk (en zonnig!) en de japanse bindingen heel elegant.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. OOOHHhh, Jeanine je doet he weer hé!
    Ze zijn prachtig gemaakt in een ander model.
    Nog een fijne week,
    liefs Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zijn weer geweldig geworden de boekjes.
    Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel lieve kleine boekjes! Je hebt ze echt professioneel gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk zijn ze die kleine boekjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb je dat mooi gemaakt. Ziet er heel leuk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige boekjes maak je toch. Hier al wat ontwerpjes voor de kaarten klaar, nu daadwerkelijk aan de slag en ze snel aan jou sturen ;-)
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind ze echt zo mooi! En die onderste staat naast mijn pc, ik kijk er iedere dag naar! Jij ook een fijne week! Liefs, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat is het toch een feestje om naar jouw boekjes te kijken. Je maakt zulke mooie dingen!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel knap, al die mooie boekjes van jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jeanine, wat leuk dat je in een foto reportage laat zien hoe je het een en ander doet. En wat ziet het er prachtig uit. Kleine kunstwerktjes, heel bijzonder.

    groetjes saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bedankt voor al die lieve berichtjes. Straks begin ik nog te blozen.
    Ik maak gewoon alles wat ik graag zie en graag doe.
    Maar nooit dingen tegen mijn zin. Misschien is dat eraan te zien en vallen ze daarom in de smaak?

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
  14. poeh!! Wat prachtig die boekjes..het zegt me helemaal niks met die bindingen enzo, maar het ziet er erg mooi uit!!

    Gr. Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldig weer, je maakt de mooiste boekjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtige boekjes heb je daar weer liggen Jeanine, echt heel mooi!
    Groetjes van Yvon

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor al de fijne berichtjes.

Groetjes,
Jeanine